YAZA DOĞRU… 10.05.2018


Bu makale 2018-05-10 12:50:58 eklenmiş ve 343 kez görüntülenmiştir.
Ramazan KARACA

 

     Dün Hıdırellez günüydü… Hıdırellez birçok yerde olduğu gibi Balıkesir’de de ilgiyle karşılanıyor ve çeşitli etkinlikler yapılıyor. Ben de çocukluğumda ve gençliğimde şu anda evlerle dolu olan Sakarya Mahallesi’nin üst bölgelerindeki ağaçlık alanlarda ve Maltepe Mahallesi’ndeki Zeytinlik mevkiinde çok hıdrellez etkinliklerine katıldım. Şimdi de yine birçok yerde yapıldığını görüyorum. Özellikle Bardakçı Dede Türbesi çok kalabalık oluyor,Hıdırellez akşamları... 

          Hıdırellez günü, Miladi takvimine göre 6 Mayıs, eskiden kullanılan Rumi takvimine göreyse 23 Nisan günü olmaktadır. 6 Mayıs'tan başlayıp 4 Kasım'a kadar olan süre Hızır Günleri adıyla yaz mevsimini, 8 Kasım'dan 5 Mayıs'a kadar olan süre ise Kasım Günleri adıyla kış mevsimini oluşturmaktadır. Bu yüzden 5 Mayıs günü gecesi kış mevsiminin bitip sıcak yaz günlerinin başladığı anlamına gelmektedir. Yani artık yaz günlerine merhaba demeye başladık. Ancak artık mevsimlerde biraz değişiklik olduğu için, örneğin dün Hıdırellez günü yağmur yağdığı gibi; bahar uzun sürüyor ve yaz daha geç geliyor ve daha geç bitiyor. Ekim sonuna kadar neredeyse yaz devam ediyor, millet denize girmeyi sürdürüyor. Onun için hala biz baharı ve bahar sendromlarını yaşıyoruz. Bu bahar günleri insanlarda bir takım olumlu emareler gösterse de bahar yorgunluğu denilen bir gerçeği de yaşıyoruz. Bizi bazen öylesine etkiliyor ki bu bahar yorgunluğu denen olgu, mutlak surette ek tedbirler almamız gerekebiliyor.

     İşte bu konuda uzmanların ne dediğine bakmak gerekiyor. Yazdığı yazılarla ve katıldığı programlarda yaptığı açıklamalarla, sağlık konusunda önemli bilgiler veren Prof. Dr. Osman Müftüoğlu, bahar yorgunluğuna karşı 10 önemli öneride bulunuyor. Aslında bilim adamlarının bahar yorgunluğu diye bir şeyin olmadığını belirttiklerini vurgulayan Osman Müftüoğlu, bahara yorgun girdim diyenler için bu önerileri sıraladığını dile getiriyor. Peki, bu öneriler nelerdir? 
İşte uygulanmasında fayda içeren, bahar yorgunluğuna çare olabilecek 10 öneri…

1-Şekerli ve unlu besinlere mesafeli olun. 
2- Öğünlerinizi iyi planlayın, proteinden zengin (yumurta, yoğurt, balık, bakliyat) beslenin.
3- Protein zengini o besinleri posa zengini yeşil sebzelerle, özellikle de kök sebzelerle (yer elması, pancar, kereviz, turp) evlendirin.
4- B12 ve D vitamini seviyenizi kontrol ettirin. B12’niz 500’ün altında, D vitamininiz 50’nin altındaysa takviye ettirin. 
5- Magnezyum zengini besinlere (ceviz ve diğer yağlı tohumlar, kabak çekirdeği, ay çekirdeği, badem, yer fıstığı) ağırlık verin, mesela salatalarınıza bunları da ekleyin. 
6- Kafeinli içecekleri sınırlayın.
7- Alkollü içeceklerden uzak durun.
8- Ginseng, rhodiola ve adaptojen gibi (Bünyeye bitkisel desteklerden) yararlanın. 
9- Bitki çaylarına yüklenin, özellikle de yasemin çayını tercih edin.
10- Uykunuza dikkat edin.

Hocanın bahar ve yaza doğru önerileri arasında egzersizle ilgili bir bölüm de var; onu da şöyle ifade etmiş: “Bana sorarsanız bahar ve yaz boyunca öğle saati aralıklarında yapılabilir, öğle tatillerinde yemekten hemen sonra yapacağınız kısa yürüyüşler bile egzersiz açığınızı gidermede işe yarayabilir. Zamanım yok demeyin, öğle tatilinizin bir bölümünü de egzersize ayırmayı ihmal etmeyin.”

Evet, sağlıklı olma ve sağlıklı yaşlanma konusunda çok hayati bilgiler veren Hocanın kısaca açıklamaları böyle... Herkese sağlık dolu bir yaz geçirmelerini dilerim…

Yorumlar
Adınız :
E-Mail :
Başlık :
Yorumunuz :
Güvenlik :
Değiştir  
Toplam 0 yorum. Tüm yorumları okumak için tıklayın.
Diğer yazıları...
Köşe Yazarları
 ‹ 
 › 
Döviz Kurları
Arşiv Arama
- -

TRT Spor Haberler

Ayrıntılı Puandurumu Tablosu
Birlik Gazetesi
GÜNDEM
SPOR
SİYASET
EĞİTİM
DÜNYA
Balıkesir Web Tasarım